„China” pare a cuprinde tot ceea ce este mai altfel decat noi. Orice om cu ochii oblici este chinez, lucrurile mici si migalos lucrate sunt chinezarii si orice limba pe care nu o putem identifica ne suna chinezeste. Pentru cei care au peste treizeci si cinci de ani, China mai inseamna ciocolata, pasta de dinti si filme precum „Sora treisprezece”. Pentru ceilalti, inseamna jucarii, haine si, mai nou, muncitori. Dar oare putem rezuma China doar la aceste lucruri? Care este fata adevarata a Chinei? De ce se spune ca are o traditie milenara? in ce consta aceasta traditie si cat de actuala mai este ea? Prin atelierele propuse incercam sa raspundem la aceste intrebari si sa intelegem o lume despre care cunoastem atat de putin. Astfel vom reusi sa schimbam macar la o parte din ideile preconcepute pe care le avem despre China si sa descoperim cum se vede lumea prin ochii unui chinez.
Temele celor zece ateliere:
Atelier 1 si 2 – China – elemente generale. Care sunt caracteristicile geografice ale acestui spatiu? Cine il locuieste? Ce limbi vorbesc? Ce inseamna limba chineza? Stilurile de caligrafie. Care sunt cele mai importante evenimente din istoria Chinei? (doua ateliere).
Atelier 3 – Calendarul. Sarbatorile si practicile rituale. Cultura mesei. – Ce sarbatoresc chinezii? De unde vin aceste sarbatori? Este adevarat ca ei mananca orice? (un atelier).
Atelier 4 si 5 – Credinte si superstitii. – Au chinezii pisici negre? In ce cred chinezii? Cum trebuie ei sa se comporte? (doua ateliere).
Atelier 6 – Familia – forme de organizare, relatiile inter-umane, atribuirea numelor. – Care este rolul familiei in viata chinezului? Cum se raporteaza acesta la ceilalti membri ai comunitatii? Cum isi numesc chinezii copiii? (un atelier).
Atelier 7 si 8 – Cultura scrisa vs. cultura orala. – Cat de important este textul scris in cultura chineza? Avea toata lumea acces la textul scris? Care era importanta teatrului chinezesc? (doua ateliere).
Atelier 9 si 10 – Cartile clasice. Confucianism, daoism, budism. – Ce inseamna carti clasice? Cum au influentat acestea dezvoltarea Chinei? Sunt cele trei „-isme” religii? (doua ateliere).
Mugur Zlotea este preparator la Catedra de limba chineza, Universitatea din Bucuresti. Doctorand al scolii Doctorale de Studii Literare si Culturale Universitatea din Bologna, Italia. A urmat scoala doctorala de vara „Diversitate Culturala”, Universitatea Heilongjiang, Harbin, China precum si cursul de metodica pentru profesori de limba chineza, Universitatea de Lingvistica din Beijing.
CITESTE SI: